Cum a ajuns Facebook să controleze mare parte din internet în 16 ani

de: Răzvan Băltărețu
28 02. 2020

Oficial, Facebook a apărut în 2004. Dar în România n-a însemnat mare lucru până prin 2010. Acela a fost momentul când a apărut filmul The Social Network. S-a vrut o dramatizare a istoriei rețelei sociale, de la început până când cei care au construit-o s-au certat cu Mark Zuckerberg. Acum, 16 ani mai târziu, Facebook e un jucător global și controlează bună parte din internet.

Filmul The Social Network nu a fost chiar pe placul lui Mark Zuckerberg. Apare ca un trădător pentru cei apropiați și ca un om fără scrupule. Dar apoi au venit miliardele și i-a mai trecut supărarea.

În 2012, Facebook a devenit companie listată la bursă. Și a început să facă bani serioși. A schimbat strategia și s-a axat puternic pe dispozitivele mobile. Astfel, în prezent, telefoanele sunt principalul mediu prin care oamenii au contact cu rețeaua socială.

Facebook e mai mare decât crezi la prima vedere

În cifre, Facebook ca rețea socială înseamnă așa: circa 2,4 miliarde de utilizatori activi lunar. În medie, utilizatorii petrec 38 de minute pe platformă, zilnic. Apoi, e Messenger. Platforma de mesagerie are peste un miliard de utilizatori și e tratată ca un produs secundar. De asemenea, e WhatsApp cu peste două miliarde de utilizatori și, din 2014, controlată de Facebook.

În ultimii ani, compania a fost în centrul mai multor scandaluri. În principal, au fost fundamentate pe modul în care folosește datele utilizatorilor. Campania derulată de Cambridge Analytica prin datele de pe rețeaua socială a fost cireașa de pe tortul dezinformării.

Compania britanică e presupusă a fi deturnat rezultatele alegerilor din Marea Britanie pentru Brexit și din Statele Unite ale Americii pentru alegerea președintelui în 2016. Mai recent, Federal Trade Commission (FTC) din SUA a propus o amendă de cinci miliarde de dolari pentru Facebook. Pe 24 iulie 2019, compania a zis că-i în regulă și e gata să închidă capitolul Cambridge Analytica, exploatarea datelor și alte câteva lucruri care au pus-o în centrul atenției în 2018.

Amenda de cinci miliarde de dolari pentru Facebook este cea mai mare dată vreunei companii care a încălcat intimitatea clienților și e de aproape 20 de ori mai mare decât orice amendă dată pe criterii de intimitate sau securitatea datelor aplicată vreodată, în lume. E cea mai mare dată vreodată de Guvernul Statelor Unite ale Americii pentru orice încălcare a legii.
FTC în comunicatul de presă

E greu să-ți dai seama de dimensiunea afacerii Facebook – cu rețeaua socială și produsele conexe – până când nu vezi cifrele veniturilor. Uite câteva, chiar dacă nu sunt „la zi” pentru tot ce-a fost în 2019:

  • 16.624.000.000 dolari, bani din publicitate (creștere cu 28% față de aceeași perioadă din 2018)
  • 16.886.000.000 dolari venituri totale (creștere 28%)
  • 2.616.000.000 dolari profit net (scădere 49%) – de aici au plecat însă două miliarde de dolari în cheltuieli cu FTC și 1,1 miliarde în taxe (ca urmare a procesului Altera Corp. v. Commissioner)
  • 185,5 milioane de dolari venituri pe zi (aproximativ)

Ca să plătească amenda de la FTC – cea mai mare și mai tare din istorie – are nevoie de: 27 de zile. Sigur, e o aproximare și un joc al cifrelor. Dar, într-o lună, Facebook face bani de amenda aia. Câte companii se pot lăuda cu așa ceva?

Episodul Cambridge Analytica, susținut indirect de Facebook, a demonstrat că nu contează cine votează, ci cine face propaganda. La final, rezultatul poate înclina decisiv în tabăra la care nu te așteptai să câștige: tabăra Brexit, tabăra Trump și altele.

Criza cu Cambridge Analytica i-a făcut pe cei de la Reuters să realizeze un studiu. Au luat parte peste 2.000 de americani și au observat că 41% din ei cred că Facebook nu le protejează cum ar trebui datele personale. De asemenea, un alt studiu, realizat de Blind, o aplicație anonimă de chat pentru angajați în domeniul tehnologiei, a arătat că 31% din ei se gândesc să-și închidă contul de Facebook.

Rețeaua socială a dus și la dezvoltarea alternativelor

Indirect, neîncrederea în Facebook a dus la crearea unor alternative pentru mesagerie. Totodată, demersul de-a populariza ideea rețelei sociale a dus la apariția concurenței. Snapchat și TikTok sunt cele care încă rezistă în prezent. Ba chiar cea din urmă crește. Google a încercat, și a eșuat, în a concura cu Facebook.

Cel mai mare câștig, dacă putem vorbi de așa ceva, e că oamenii, o mică parte, sunt mai interesați de intimitate pe internet. Apple face demersuri în acest sens. Asemenea și Comisia Europeană, care acum recomandă aplicația Signal. Dar mai e o altă certitudine: ultimul deceniu a fost marcat de Facebook.